Demokracja i prawa człowieka

Wybory prezydenckie w Senegalu

3
fot. Bogusław Sonik

Misja obserwacyjna

W najbliższą niedzielę, 24 lutego w Senegalu, kraju liczącym ponad 15 milionów obywateli i stanowiącym jedną z najbardziej stabilnych demokracji w Afryce odbędą się wybory prezydenckie. Poseł Bogusław Sonik jest członkiem delegacji Parlamentu Europejskiego, której zadaniem będzie obserwacja wyborów.

Wybory prezydenckie są konsekwencją referendum przeprowadzonego w 2016 r., które skróciło kadencję prezydencką z siedmiu do pięciu lat. Referendum wprowadziło ograniczenie cenzusu wiekowego kandydatów na prezydenta do 75 lat oraz możliwość startu przez niezależnych kandydatów, a także konstytucyjne uznanie lidera opozycji.

Obecny prezydent Senegalu Macky Sall liczy na reelekcję i wygraną w 1. turze. Aby tak się stało, musiałby uzyskać ponad 50% poparcia. Jego przeciwnikami są: były premier Senegalu Idrissa Seck, były minister spraw zagranicznych, Madicke Niang, nauczyciel akademicki i założyciel prywatnego uniwersytetu Issa Sall oraz najmłodszy z kandydatów, Ousmane Sonko - urzędnik podatkowy, który pojawił się na scenie politycznej po nagłośnieniu przypadków korupcji wśród senegalskich elit.

Dotychczasowi główni przeciwnicy obecnego prezydenta - syn byłego prezydenta Senegalu Karim Wade i były burmistrz Dakaru Khalifa Sall, nie zostali dopuszczeni do startu w wyborach w związku z wyrokami ws korupcji.

Wielu wyborców i komentatorów politycznych określa dotychczasową politykę prezydenta Salla jako skuteczną, ponieważ doprowadził on do pobudzenia wzrostu gospodarczego do ponad sześciu procent, jednego z najwyższych wskaźników w Afryce w zeszłym roku. Wzrost ten był częściowo napędzany serią projektów infrastrukturalnych, w tym nowym portem lotniczym oraz budową wielopasmowych autostrad. Z kolei wykształcona młodzież narzeka na brak perspektyw i jest sfrustrowana brakiem bezpośredniego przełożenia wzrostu gospodarczego na ilość interesujących ofert pracy, które umożliwiłyby im pozostanie w kraju.

Tegoroczne wybory będą interesujące, ponieważ są swoistym przełomem w związku z pojawieniem się nowych konfiguracji politycznych i zmniejszania roli tradycyjnych partii w Senegalu, oraz naruszenia tradycji konsensusu w kontekście procesu wyborczego.